In de jaren tachtig van de vorige eeuw was het populair om overal de term "Turbo" op te plakken. Een koelkast kon bijvoorbeeld een Turbo-modus hebben, wat vreemd is omdat volgens de Van Dale 'turbo' betekent: "voorziening in een automotor die het mengsel van lucht en brandstof onder druk brengt, waardoor de verbranding efficiënter wordt". Zelfs computers hadden in die tijd een Turbo-knop. Wat zeg ik? Nu nóg kun je een Moulinex Turbo Handmixer kopen.
Op dezelfde manier is het nu mode om alles "Cloud" te noemen. Als iets "uit de Cloud" komt betekent het slechts dat het op iemand anders zijn computer staat.
Desalniettemin kan het interessant zijn om je IT op iemand anders zijn computer te zetten, vooral als die ander dan ook de verantwoordelijkheid draagt dat het "gewoon werkt". Voor mij draait de Cloud vooral om het uitbesteden van verantwoordelijkheid. Laat bedrijven als Microsoft, Google of Exact zelf maar hun software onderhouden, dan gaan wij ondertussen andere dingen doen.
Voor de voordelen van de Cloud (uitbesteden van verantwoordelijkheid) hoef je niet per sé alles naar de Cloud te verhuizen, dat was het uitgangspunt van ons Cloud-Edge-concept. Wel de voordelen, niet de nadelen. Qua gebruikers-ervaring gaat er immers niets boven het werken op een eigen pc die gewoon op je bureau staat in de plaats van ergens in Amsterdam of Groningen.
Maar ondanks dat feit, zijn er toch situaties waarbij het voor klanten interessant kan zijn om zelf helemaal geen computers meer te hebben en alles af te nemen uit de Cloud. En daarom doet het me deugt te kunnen aankondigen dat we vanuit ons Cloud-Edge-concept nu niet alleen een volledig-uit-de-Cloud-netwerk kunnen aanbieden, maar ook de eerste klant al hebben opgeleverd.
Waarom zou je het willen? Nou, auditors zijn dol op alle certificeringen die je erbij krijgt. De datacenters waar wij onze oplossing in onderbrengen zijn gecertificeerd voor SOC1, SOC2, SOC3, PCI-DSS, ISO9001, ISO14001, ISO 27001, ISO 50001, ISO 18001, OHSAS 18001, SOC 1 Type II, SOC 2 Type II, ISO22301 en PCI-DSS, of had ik die al genoemd? Ik weet ook niet precies wat ze allemaal betekenen maar ze werken in een audit als een All Access pas voor het Amsterdam Dance Event. Er is 24x7 monitoring, uitwijk naar een tweede datacenter en werkt met alle rustgevende namen zoals VMware, KPN, EuroFiber en Microsoft. In de constante zoektocht naar 100% uptime koop je er een paar procent mee en met het oog op databescherming verslaat het een computer in de meterkast met twee vingers in de neus.
Een Cloud-oplossing kan nog een belangrijker voordeel hebben: wanneer je bijvoorbeeld bijna geen lokale gebruikers hebt. Stel je hebt veel nevenvestigingen, of thuiswerkers. Dan heeft het weinig zin om voor iedereen een pc op het hoofdkantoor te zetten, of iedereen over VPN's te laten werken. Of als je de allerhoogste eisen stelt aan de fysieke locatie van de computers. De kans op brand, diefstal en stroomuitval is niet groot in Nederland, maar de gevolgen wel. Wil je het écht goed (met een gegarandeerde uptime van 99,9%) dan zul je alles moeten verhuizen naar een datacenter. Of liever twee.
Is dit dan de toekomst? Zouden we al onze klanten zo'n Cloud-oplossing moeten aanbevelen? Nee, niet per sé. Ten eerste is het niet zo goedkoop. Grof geteld kost het het dubbele van wat we normaal doen en dan heb je alleen nog de Cloud-oplossing, niet de lokale pc's of laptops van de gebruikers. Bovendien heb je in de toekomst zelf geen servers meer, ook niet in de Cloud. Het komende half jaar kunnen, denk ik, alweer twee van onze klanten afscheid nemen van hun server en dan blijven alleen lokale werkplekken over. Je werkt op lokale computers en start applicaties die verbinding maken met servers van de verschillende leveranciers.
Tot die tijd is het voor sommige organisaties niet alleen een hele mooie oplossing, het is voor hen praktisch ook de enige.
Opmerkingen