Zoeken
  • Robert Haerkens

Migreren naar de cloud - mijn ervaring


Vier jaar geleden besloot ik voor mezelf dat er geen toekomst meer zat in het beheren van lokale computernetwerken. Nu al zijn 2 oud-klanten over op een cloud-dienst (in dit geval Virtual Computing in Eindhoven) en hebben hun servers kunnen uitzetten. Nog twee anderen staan gepland voor dit jaar en van nog drie hoor ik dat ze het serieus overwegen. Komend jaar, als de ondersteuning op Windows Server 2003 zal verlopen verwacht ik dat veel andere bedrijven dezelfde keuze gaan maken.

Prijs

Feitelijk is een overstap naar zo'n cloud-provider helemaal niet zo'n grote stap. Zij doen vanuit het datacenter hetzelfde als wat u nu doet vanuit uw eigen serverruimte, helemaal wanneer u nu al met een terminalserver werkt. Het is dan ook geen 'echte' cloud-oplossing zoals Google Apps of SalesForce, maar dat doet er niet toe. Je betaalt voortaan zo'n € 35 per werkplek, per maand en dat is alles. Daarin zitten dus ook de kosten voor aanpassingen zoals het aanmaken van nieuwe gebruikers, de migratie naar hen toe, de Microsoft Office-licenties en de installatie van software. Dit is een aantrekkelijk en simpel prijsmodel, en één klant becijferde dat zijn IT-kosten de afgelopen 5 jaar bijna twee maal zo hoog waren geweest.

Mijn ervaring

De meest recente Windows 2012 R2 server-software -en het feit dat bijna overal glasvezel is aangelegd- zorgen ervoor dat gebruikers nauwelijks nog verschil merken tussen hun nieuwe werkplek (die over het internet wordt aangeboden), of hun eigen pc. Ze kunnen gewoon met twee monitoren werken en traditionele problemen met randapparatuur (scanners, USB-sticks, dongles), het afspelen van YouTube-filmpjes of het scrollen door PDF's zijn opgelost.

Oude pc's met Windows XP worden vervangen door domme terminals (thin-clients). Deze kosten zo'n € 350 per stuk en ze hebben het voordeel dat er geen onderhoud op gedaan hoeft te worden. Je kunt ze feitelijk alleen aan en uitzetten, en wanneer je ze aanzet maken ze automatisch verbinding met de cloud-dienst.

Wat als internet uitvalt?

Eén van de belangrijkste vragen die alle nieuwe klanten stellen is: wat gebeurt er als internet uitvalt? De kans daarop is echter niet groot meer. Op de meeste plaatsen is glasvezel aanwezig en een backup via ADSL is niet duur. Daarnaast kun je dan op zo'n moment misschien niet meer op het bedrijf werken, maar nog altijd wel op alle andere plaatsen, zoals thuis.

Voor machines in de werkplaats kan een lokale kopie van de belangrijkste bestanden in het bedrijf worden bewaard, zodat die tijdens een internet-storing gewoon door kunnen werken. De vraag wordt werkelijk verkeerd om gesteld en zou moeten zijn: "hoe garandeer je zelf, zonder cloud-oplossing, dat je servers niet uitvallen. En hoe garandeer je dat richting je veeleisende klanten en ISO-certificering". De IT-voorzien van de cloud-provider is vele malen professioneler dan je redelijkerwijs in eigen beheer kunt doen.

​​

Door Code54 opgesteld migratieplan

Het hele migratie-traject kost 1 á 2 maanden, maar de daadwerkelijke overstap gaat in een dag. Er is nauwelijks risico want je verhuisd feitelijk naar een nieuwe omgeving, zonder dat de oude wordt afgebroken. Pas na een paar weken volgt de de laatste stap van de migratie: de computers loskoppelen van de servers en de servers uitzetten.

Nadeel

Het blijkt in de praktijk soms wel een nadeel dat bestaande investeringen in één klap waardeloos worden. De servers kunnen op Marktplaats (waar ze nauwelijks iets opleveren) en bestaande Office-licenties zijn nutteloos. Verder zijn er een aantal voordelen die je ook als nadeel zou kunnen zien: het is niet meer mogelijk om met een onjuist aantal licenties te werken (licenties zit in de prijs per persoon) en het is niet meer mogelijk om zelf onderhoud aan de servers te doen. Veel providers rekenen extra kosten voor het aanmaken van gebruikers of het oplossen van problemen, wat vervelend is omdat je het zelf niet kunt en ook niet de mogelijkheid hebt om eenvoudig te wisselen naar een andere cloudprovider. Ik zou daarom alleen kiezen voor een aanbieder met echte all-in prijzen.

P.S. Andere aanbieders (die ik gesproken heb) van dit soort diensten zijn: Peelland ICT (Someren), Ratho (Eindhoven) en CloudShape (Tilburg).

#Cloud #Projecten

11 keer bekeken
 

Tel. +31 492 20 20 54

Kantoorcomplex "BCT Helmond"

Wethouder den Oudenstraat 4
5706 ST Helmond

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

© 2019 Code54 BV - Algemene Voorwaarden