top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverRobert Haerkens

Database voor dierenartsen en laboranten


Voor de samenwerkende dierenartsen en laboranten van Poultry Vets, Dierenartsen Praktijk Ell en Brabants Veterinair Laboratorium (BVL) ontwikkelde Code54 de afgelopen 2 jaar in nauwe samenwerking met Albert Weekers (Poultry Vets) en Marianne Scheepens (BVL) een applicatie voor de registratie van monsters en de onderzoeken die daarop plaatsvinden.

De applicatie, die de naam LabVetS heeft meegekregen, is 1 januari jl. in gebruik genomen en vervangt een standaard op Oracle gebaseerd LIMS (Laboratory Information Management System).

Wanneer een dierenarts een monster afneemt, bijvoorbeeld wanneer hij of zij sectie doet op pluimvee of een huisdier onderzoekt, wordt dit monster ingevoerd in de applicatie. Deze hebben we zo ontwikkeld dat dit direct op locatie kan via een iPad. De applicatie bevat voldoende CRM-mogelijkheden om klanten te registreren met alle contact- en facturatie afspraken en bijvoorbeeld wat voor soort dieren en/of stallen ze hebben.

Daarna kan de dierenarts onderzoeken op het monster aanvragen. Dit gaat dan bijvoorbeeld om een bacteriologisch onderzoek incl. antibiogram, bloedonderzoek of een hygiënogram. Het unieke van de applicatie is dat de laboranten deze onderzoeken zelf kunnen samenstellen. Ondertussen bevat de applicatie al meer dan 200 verschillende onderzoeken, allemaal door Weekers, Scheepens en collega’s samengesteld.

De laborant opent een onderzoek en voert de resultaten in. Laboranten kunnen zelf bepalen of aanvullend onderzoek nodig is en die ook ter plaatse toevoegen.

Uiteindelijk kunnen alle onderzoeken met één klik verwerkt worden tot een nette PDF en worden gemaild. Ook het emailen gebeurt binnen de applicatie, waardoor het mogelijk is met sjablonen voor het bericht en het onderwerp te werken. De juiste contacten worden standaard aan de mail en CC toegevoegd.

Voorbeeld van een rapport

Meer dan bij andere projecten werken wij samen met de opdrachtgever in onze gedeelde project-management applicatie. We zijn gestart met een aantal uitgetekende schermen die hebben geleid tot een eerste ‘proof-of-concept’. Op basis daarvan zijn we nieuwe wensen en aanpassingen gaan registreren in taken. Deze taken worden rechtstreeks door de klant ingevoerd en van de juiste prioriteit voorzien, terwijl wij ze oppakken en implementeren. Wij zetten vervolgens de status op “Testen” waarna opdrachtgever in een testversie controleert of alles werkt. Succesvol geïmplementeerde wijzigingen (ondertussen meer dan 300) worden met regelmaat in de productieversie gepubliceerd.

Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van opmerkingen op schermafdrukken om uit te leggen wat de wensen zijn of wat er niet goed gaat. In heel vorig jaar zijn we twee keer bij elkaar gekomen, de rest ging online. Zo wordt veel bespaard op overleg.

Ondanks de lange looptijd zijn we toch in staat gebleken 2 jaar geleden een vrij nauwkeurige schatting voor de kosten te maken. Juist omdat we toen al wisten dat we niet alles wisten. Dat de eerste geschetste schermen slechts het begin waren van een veel groter geheel. Waarschijnlijk is het einde ook nog niet in zicht want Weekers heeft mij er al eens aan herinnert dat ik gelijk had toen ik hem jaren geleden waarschuwde dat als het zelf ontwikkelen van software eenmaal goed bevalt, hij waarschijnlijk steeds meer zal wensen.

146 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page