Zoeken
  • Robert Haerkens

Onze website is geen haute couture


Toen de makers van de James Bond film Skyfall begonnen met het filmen van mooie landen, auto's en dames richtten zij zich tot Adele voor het componeren van een titelsong. Die daarvoor vervolgens 18 maanden nodig had. Wie echter geen Hollywood-budget van tweehonderd miljoen dollar heeft voor het monteren van zijn eigen filmpje zal eerder geneigd zijn er één van de talloze liedjes onder te zetten die al eens eerder opgenomen zijn. En zo kan het nu ook met het bouwen van een website.

Voor websitebouwers is het ontwerpen van een website een constante zoektocht naar een balans tussen de verwachtingen van de klant en die van de bezoeker. De klant, die voor zijn euro's een uniek ontwerp verwacht, en de bezoeker die gewend is dat een knop vierkant is en het menu boven staat. Gebruikers zijn zo gewend aan kleuren, icoontjes en andere stijlelementen dat je ze niet teveel moet pesten door ervan af te wijken.

Op Facebook en Twitter bijvoorbeeld, kun je een logo en een banner plaatsen maar meer kun je niet doen om je te onderscheiden van de rest. En dat werkt prima. Met een goede Facebook-pagina kun je 1,8 miljard mensen over de hele wereld bereiken en Facebook zorgt ervoor dat je pagina het altijd doet en op elk apparaat goed getoond wordt. Foto's in het juiste formaat en teksten in de correcte taal. Dat lijkt niets bijzonders maar veel bedrijven hebben nog altijd moeite met het plaatsen van nieuws op hun website. Voor een steeds groter aantal bedrijven is de Facebook-pagina inmiddels belangrijker dan hun website. Sommige hebben niet eens meer een website (lees ook).

Moet je elke website nog wel ontwerpen als haute couture? Ik denk het niet. Onze nieuwe website is van wix.com en in principe heb ik 'm gekocht zoals ik ook kleding koop: ik heb uit ellenlange lijsten voorbeelden iets gekozen dat ik het best vind passen. Daarna heb ik de teksten gekopieerd vanuit de oude website en de kleuren van enkele elementen aangepast zodat ze overeenkomen met ons logo. Het leek nog het meest op het aanpassen van een PowerPoint-presentatie.

Maar het grote voordeel is niet eens dat het minder werk kost om de website te bouwen. Het echte voordeel zit in de tijd die het kost om hem te onderhouden. Een bedrijf als Wix (of vergelijkbaar bedrijf als Squarespace) verzorgt alles: de hosting, de beveiliging, de weergave op mobiel, de resolutie van de foto's, de licenties op de foto's en filmpjes, de zoekmachine-techniek en het belangrijkste: het updaten van de techniek. In een online wereld heeft een website ongeveer de levensduur van een fruitvlieg. Je moet je site maandelijks updaten en elke 2 jaar technische vernieuwen. Maar nog beter dan elke paar jaar een grote update, is het om hem continue te evolueren. Dat is wat een Facebook-pagina doet en dat is wat deze website nu doet.

Natuurlijk loop je met een site als deze wel het risico dat je niet helemaal uniek bent. Als je het vervelend vindt om op een feestje iemand tegen het lijf te lopen in dezelfde kleding, of om voor het stoplicht te wachten naast iemand met dezelfde auto, dan is het waarschijnlijk niks voor jou.

Een ander nadeel is dat je om een mooi resultaat te krijgen weliswaar geen verstand meer hoeft te hebben van HTML en CSS maar nog wel over goede smaak moet beschikken om hem te personaliseren. Het is eenvoudig een prachtig standaard-design te verpesten. Het biedt daarom mooie kansen voor grafische ontwerpers die vanuit Photoshop werken en de aansluiting met internet een beetje verloren hadden. Zij zijn niet langer afhankelijk van een programmeur die hun ideeën vertaalt naar een site.

Ook is de vindbaarheidsscore (SEO) van deze site volgens lipperhey.com 'voldoende' terwijl de oude, op Joomla gebouwde website, 'prima' was. Ik vermoed ook dat hij een tikje trager is. Maar dat geeft niet. Wie gevonden wil worden op Google moet eerst en vooral de inhoud interessant en actueel houden. En om dat te kunnen moet je je website niet alleen kunnen bijwerken met hetzelfde gemak als op Facebook, maar je moet er ook zeker van zijn dat elk uur dat je eraan besteedt, besteedt wordt aan de inhoud.

Een webdesign moet actueel zijn maar het draait uiteindelijk om de inhoud. We hoeven alleen maar naar James Bond's Quantum of Solace te kijken om te beseffen dat een unieke titelsong een niet al te sterk verhaal ook niet kan verbloemen.


1 keer bekeken

Tel. +31 492 20 20 54

Kantoorcomplex "BCT Helmond"

Wethouder den Oudenstraat 4
5706 ST Helmond

© 2019 Code54 BV - Algemene Voorwaarden