top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverRobert Haerkens

Mijn 8 gratis (!) overlevingstips voor systeembeheerbedrijven


Heb jij ooit moeten kiezen voor iets waarin je werkelijk geen interesse hebt? Ik bedoel niet zoiets als nieuwe schoenen, of zelfs een hypotheek, maar iets oninteressanters zoals de Provinciale Staten-verkiezingen? Supermarkten weten al lang dat we voor de meeste producten gewoon kiezen wat op ooghoogte staat, maar zo kunnen we helaas niet alles kiezen. Wat te doen bijvoorbeeld, als het tijd is om voor je bedrijf een nieuwe systeembeheerder te kiezen?

Gewoon Doen

Veel producten lijken erg veel op elkaar, all-inclusive hotels in Turkije bijvoorbeeld, of mobiele telefoons, maar dat weerhoudt de meeste er niet van om er maanden over te wikken en wegen. Er zijn allerlei aspecten die we belangrijk vinden. Maar wat als het om het beheer van de computers van je bedrijf gaat, en de enige eis die je stelt, is dat ze het “gewoon moeten doen”?

De laatste weken heb ik - als onafhankelijk IT-adviseur - mogen aanschuiven bij de gesprekken die bedrijven hadden met hun potentiële nieuwe systeembeheerder. De keus tussen al het aanbod was voor hen extreem lastig, en wel omdat alle leveranciers tot in de details exact hetzelfde zijn. Het was alsof ze moesten kiezen tussen 10 merken tandpasta. Alle systeembeheerders leveren dezelfde belofte, zijn op dezelfde manier georganiseerd, hebben grofweg dezelfde tarieven en drinken - heel opmerkelijk - hun koffie allen zwart, zonder suiker of melk. Ook hebben ze geen idee hoe ze de klus gaan klaren, of wat dat gaat kosten, voordat ze eerst een grondige inventarisatie hebben gedaan. Een verkooppraatje van een IT-bedrijf is daarom vrij saai. Ik heb er notulen van gemaakt en kon ze kopiëren en plakken.

Sexy

Systeembeheer, kun je gerust stellen, is geen sexy product. En systeembeheerder ook geen ontzagwekkend beroep. Maar dat is het wel ooit geweest. Mijn vader had vroeger nog wel meer ontzag voor een computerdeskundige, als indianen voor een medicijnman. ​

Mijn vader had vroeger meer ontzag voor een computerdeskundige, als indianen voor een medicijnman

Het is niet verwonderlijk dat beroepen en producten minder interessant worden als ze gemeengoed worden. In de kantoor-automatisering heb je bovendien ook nog eens het monopoly van Microsoft, waardoor elke dienstverlener precies hetzelfde aanbied, namelijk wat Microsoft zegt dat ze moeten aanbieden. Het is dezelfde software. Het zijn dezelfde licentievoorwaarden. Het zijn dezelfde prijzen.

Onzichtbaar

Maar dat is niet het ergste. Toen ik nog systeembeheerder was, liep ik zo vaak bij de klant rond dat ik vaak ook een kerst-pakket kreeg en een uitnodiging voor het personeelsfeest. Maar dankzij de cloud-belofte worden het nu onzichtbare grijze nutsbedrijven die niemand echt kent. Slecht nieuws dus voor de kerstpakketten. Hoe kunnen de IT'ers zich nog onderscheiden en het rampscenario van totale desinteresse afwenden? Gelukkig voor hen, heb ik een paar goede ideeën.

Robert’s 8 gratis overlevingstips voor systeembeheerders

  1. Hanteer simpele prijzen zodat je tijdens het eerste gesprek al kunt zeggen wat het kost. Laten we eerlijk zijn, na een intensieve inventarisatie van een hele dag, komt er toch uit wat je van te voren al dacht.

  2. Laat al het personeel parttime als ober werken, zodat ze leren omgaan met mensen. Nerds als Sheldon Cooper zijn geen, ik herhaal, geen rolmodellen.

  3. Microsoft. Dat bedrijf moet niet langer blind gevolgd worden. Start per direct met de levering van Google Apps, Linux, Chromebooks, open source alternatieven en Apple-producten.

  4. Geef niet langer op elke vraag het antwoord “dat ligt er aan”, want klanten krijgen na verloop van tijd de neiging je op je neus te slaan.

  5. Schaf alle gold, bronze en platinum contracten af. Winkeliers openen hun zaak toch ook niet alleen op koopavonden voor premium klanten?

  6. Zorg dat je minstens op dezelfde tijden open bent als de Albert Heijn, IKEA en de Media Markt. Lukt je dat niet omdat je daar te klein voor bent, aanvaard dan hetzelfde lot als hun concurrenten.

  7. Sluit nooit een probleem zonder vooraf te vragen of het echt opgelost is. Zo'n automatisch verstuurd mailtje is het equivalent van je middelvinger opsteken naar de klant. De klant krijgt wederom de neiging je op je neus te slaan.

  8. Ontwikkel een eigen visie op de cloud. Vraag de klant niet of hij “open staat” voor een cloud-oplossing. Je lijkt wel een arts die een terminaal zieke patient vraagt of hij "open staat" voor een experimentele behandeling. Bepaal zelf wat je ervan vindt. En overtuig.

Vooruitzicht

Ik wil niet te negatief overkomen, maar als systeembeheerbedrijven zich niet beter gaan onderscheiden, zullen hun klanten de keus gaan maken op dezelfde manier als ze dat doen bij verkiezingen; ze kiezen gewoon voor de club met de meest charismatische leider. En laten we eerlijk zijn, voor wie in de IT werkt is dát een nog veel angstaanjagender vooruitzicht.


12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page