Zoeken
  • Robert Haerkens

Windows Server 2012 / Office 365 / Sharepoint / Lync


Afgelopen vrijdag was ik op de "Roadshow" van Windows Server 2012 / Office 365 / Lync van Microsoft in Eindhoven. Hier een korte samenvatting van wat ik het interessants vond:

  • Integratie met Office 365 is compleet. Een gebruiker aanmaken in Active Directory resulteert bijvoorbeeld automatisch in het aanmaken van zijn Exchange-mailbox in de cloud en wanneer je in Word een document opslaat kun je dat direct in de cloud opslaan en daar weer bewerken.

  • Een Office 365 gebruiker heeft het recht om op 5 devices lokaal Office 2013 te installeren (tablet, PC, laptop, etc.). Zo'n installatie kan vanaf DVD of kan via internet gestreamd worden naar het device en kan na uitloggen automatisch weer verwijderd worden.

  • Server 2012 ondersteunt data-deduplicatie waardoor dubbele data nog maar één keer wordt opgeslagen op disk.

  • Server 2012 kan voortaan netwerkkaarten koppelen tot één grote trunk. Voorheen had je daarvoor speciale netwerkkaarten nodig met de drivers van de fabrikant, nu kan Windows dat zelf. Zo kun je bijvoorbeeld 5 x 1 GB bundelen tot een 5 GB verbindingen. De switch moet dit wel ondersteunen.

  • Met Hyper-V is het nu mogelijk live te migreren van de ene server naar de andere (zonder uit te schakelen of een cluster te bouwen). Niet automatisch bij een crash maar je kunt wel een backup naar een andere Hyper-V server maken op geplande tijden. Een backup naar de cloud wordt ook ondersteund via Azure (de cloud-dienst van Microsoft). Je kunt een herstelpunt laten maken elke x-uur en als je server crasht kan de andere Hyper-V server opstarten vanaf dat herstelpunt.

  • Je kunt een VPN met Azure (de cloud) maken om zo bij je virtuele servers te komen.

  • Sharepoint Webparts lijken te verdwijnen. In de cloud-versie worden ze in ieder geval niet meer ondersteund. Nieuw zijn Sharepoint Webapps en die zijn er ook voor Office. Dit zijn uitbreidingen zoals webparts. In Excel kun je bijvoorbeeld Bing toevoegen als webapp en een plattegrond tekenen van een reeks coördinaten die je in Excel hebt staan. Al deze toevoegingen installeer je simpel van een app-store, zoals een app op een tablet. Dus geen download en installatie meer van webparts.

  • Je kunt externe mensen toegang geven tot Sharepoint, dit kost geen extra licenties meer.

  • Met Office 365 kun je nu met meerdere personen tegelijk in Office-documenten werken.

  • Met Lync (ook een cloud product) kun je videoconferencing gebruiken, bestanden delen, bureaublad overnemen, status van mensen zien (heeft iemand bijvoorbeeld Powerpoint in presentatie-modus dan is zijn status automatisch "presentatie aan het geven"), etc. Het werkt op Windows, iOS en Android en het werkt ook samen met teleconferencing bedrijven waar je een abonnement op kunt nemen. Als je dat doet kunnen genodigde inbellen op een gratis of betaald nummer om via de telefoon mee te doen. Over een paar maanden wordt Lync en Skype samengevoegd zodat het bereik enorm wordt (iedereen heeft Skype).

  • Met Information Rights Management kun je documenten beveiligen tegen printen, doormailen, opslaan, etc. Je kunt een document ook laten vervallen na een bepaalde datum en zelfs voorkomen dat men er een scherm-afdruk van maakt (maar niet een foto ;-))

  • Naast Sharepoint is er ook een online disk-oplossing die SkyDrive Pro heet. Hierin kun je direct vanuit Office-applicaties bestanden opslaan. Ze worden dan in feite in Sharepoint bewaard maar het is bedoeld als een persoonlijke online schijfruimte (soort Home-directory) die je ook kunt synchroniseren met je lokale harddisk voor offline gebruik.

  • Exchange biedt de mogelijkheid om standaard alles archiveren zodat bedrijven kunnen voldoen aan de eis om correspondentie 7 jaar te bewaren. Dit zit volgens mij niet in de standaard-versie, maar de mogelijkheid is er wel.

  • De nieuwe Sharepoint vereist een HTML5-browser zoals IE9 of nieuwer, maar heeft geen activeX plugin's en dergelijke meer nodig.

Problemen

Dan een aantal problemen:

  • Office 2013 werkt niet meer op Windows XP of Windows Vista

  • De nieuwe Exchange server of Exchange Online vereisen minimaal Outlook 2007

  • Small Business Server bestaat niet meer. Het alternatief is Windows + Exchange in de cloud. Inclusief abonnementen is dat tot 3 jaar ongeveer even duur (daarna duurder). Los Exchange kopen kan nog wel maar is €1.000 duurder dan de oude SBS-server.

  • Er zitten nog een reeks andere haken en ogen aan de licenties. Tijdens de presentatie kwamen daar veel vragen over van systeembeheerders. Hun klanten zaten klem omdat ze een nieuwe server of pc "moeten" terwijl oude versies niet meer ondersteund worden. Ook downgraden is licentietechnisch vaak niet mogelijk. Advies van Microsoft is dan ook om je goed te laten informeren bij de license-desk van je leverancier....

Prijzen

Een overzicht van de prijzen:

​​

Gebruikers willen niet

De stemming onder bezoekers was in het algemeen niet erg positief. Het deed me denken aan Exact die hun klanten van DOS naar Windows probeerde te forceren. De meeste bezoekers waren systeembeheerders bij bedrijven met maar één SBS-server die nauwelijks gebruik maakte van nieuwe technieken (Microsoft gaf overigens aan dat Sharepoint maar bij 2% van het MKB gebruikt wordt en Lync maar bij 1%). Sommige IT-bedrijfjes waren zelfs licenties aan het hamsteren en verkochten ze tegen kostprijs door om hun klanten maar tevreden te houden.

Conclusie: de weg vooruit is naar de cloud

Alles wat je wilde maken met Sharepoint, Hyper-V en videoconferencing kan nu "zo uit doos" met de cloud-diensten. Volgens Microsoft zijn er naast militaire organisaties geen bedrijven die geen gebruik zouden kunnen maken van de cloud vanwege "juridische" redenen. Ze noemde een hele reeks grote bedrijven zoals Shell die er hun beste advocaten naar hebben laten kijken en er nu ook mee werken. Voor hen die twijfelen staan er allerlei documenten op internet over alle juridische en privacy aspecten.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van cloud-oplossingen omdat de nieuwe IT-uitdagingen volgens mij alleen in het groot opgelost kunnen worden. Het zijn teveel systemen met teveel complexiteit om allemaal zelf te installeren en onderhouden. Het lijkt er wel steeds meer op dat je moet kiezen tussen Google of Microsoft waarbij Microsoft het voordeel van het grootste aantal kantoor-gebruikers heeft, maar Google naar mijn idee de beste visie en meest innovatieve producten heeft. Maar dat is wellicht net zo'n vergelijk als destijds tussen VMWare en Microsoft of Citrix en Microsoft.

Microsoft is meester in het overnemen van andermans ideeën in hun eigen producten op zo'n manier dat je als gebruiker alleen maar hoeft te updaten om er gebruik van te maken. Als je nu overstapt op hun cloud-diensten dan lijken ze dat nu ook weer te kunnen waarmaken.


0 keer bekeken
 

Tel. +31 492 20 20 54

Kantoorcomplex "BCT Helmond"

Wethouder den Oudenstraat 4
5706 ST Helmond

© 2019 Code54 BV - Algemene Voorwaarden