Zoeken
  • Robert Haerkens

Voor Cloud-Edge klanten: Sneller kopiëren van kleine bestandjes

Voor klanten van ons Cloud-Edge concept hebben we de afgelopen dagen een aanpassing gedaan waardoor het kopiëren van kleine bestanden veel sneller gaat. Een tip hierover kwam van een gebruiker (bedankt Karel), die het opviel dat het kopiëren van een map vol kleine bestandjes extreem traag was.


Het kopiëren van kleine bestanden is, relatief gezien, altijd trager dan het kopiëren van grote bestanden. Dit komt door de overhead die gemoeid is met het aanmaken van een bestand, het controleren of er al een bestand bestaat (overschrijven ja/nee?), het controleren van de rechten, het afsluiten van het bestand, het instellen van de datum waarop het bestand gewijzigd is, etc. Het is immers ook efficiënter om in één keer alle boodschappen te doen en niet voor elk pak melk apart de supermarkt te bezoeken. Dus het is normaal dat het kopiëren van een map vol kleine bestanden trager is dan je misschien zou verwachten. Dat was ook onze eerste reactie.


Wat Karel echter zag, was een totale inzakking van de snelheid na een normale start, zoals hier:

Snelheid zakt ineens compleet in

Toen we dit gingen testen bleek het inderdaad telkens zo te zijn. Na ongeveer 250 bestanden stort de snelheid volledig in. Bij alle geteste klanten, op één na. Wat was daar dan anders? We hebben letterlijk uren gezocht en vergeleken tot we erachter kwamen dat het probleem veroorzaakt werd door Windows Security, de virusscanner van Windows. Schakelden we de virusscanner uit, dan was het probleem weg.


Hierop namen we contact op met de Taiwanese fabrikant van onze opslag-systemen die ons verzocht om op kabel-niveau de pakketjes die verzonden worden over het netwerk vast te leggen en voor onderzoek op te sturen. Dat deden we. We maakten filmpjes van het kopiëren met en zonder virusscanner en stuurden een bestand met alle enen en nulletjes die over de netwerkkabel verstuurd waren. Je ziet hieronder de resultaten. Het programma op de achtergrond registreert al het netwerkverkeer.

Boven: Virusscanner uitgeschakeld Onder: Virusscanner ingeschakeld

Hierop kwam een reactie dat er overeenkomsten gevonden waren met een probleem dat al bekend was bij hen. Het blijkt inderdaad een fout te zijn in Windows Security. Er is al contact over met Microsoft. De computer probeert een connectie te maken met de netwerk-bestanden via een Guest-account, terwijl die gastgebruiker daar geen toegang toe heeft. Het is een technisch verhaal maar het leidt tot het op en neer sturen van foutmeldingen:

ACCESS DENIED treedt op indien de virusscanner ingeschakeld is
Windows Security probeert het bestand te openen als "gast"

Oplossing

De oplossing voor dit probleem moet (volgens de Taiwanese fabrikant) komen van Microsoft, maar dat zal nog even duren. Tot die tijd hebben we netwerk-locaties uitgesloten van de virusscanner. Dat wil zeggen dat de virusscanner wel actief is, maar geen bestanden scant die op bijvoorbeeld de N:-schijf worden geschreven.


Waarom deze keuze? Omdat het compleet instorten van de snelheid niet acceptabel is. En omdat een andere virusscanner weer zal leiden tot andere problemen (zie ook onze blog Antivirus is dood). Leidt dit dan niet tot een hoger risico? In principe wel, maar bestanden zijn al wel gecontroleerd toen ze het netwerk binnen kwamen: USB-sticks worden gescand, email wordt gescand, downloads worden gescand en lokale pc's worden gescand. Bovendien gaan we ervan uit dat dit een tijdelijke maatregel is en zullen we het probleem op de voet blijven volgen.


Tot die tijd hopen we dat je zult merken dat het netwerk vlotter is. Dit leidt bijvoorbeeld ook tot sneller in- en uitloggen. Wil je zelf een test doen, kijk dan hier wat je kunt verwachten: Met welke snelheid kan ik bestanden kopiëren op het netwerk?

40 keer bekeken
 

Tel. +31 492 20 20 54

Kantoorcomplex "BCT Helmond"

Wethouder den Oudenstraat 4
5706 ST Helmond

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

© 2019 Code54 BV - Algemene Voorwaarden